dodawnie produktów do sklepu internetowego Allegro
10.08.18 0

Dodawanie produktów do sklepu internetowego Allegro - praktyczny poradnik dla początkujących (i nie tylko)

Wychodząc na przeciw klientom, którzy nie mieli dotychczas sposobności wystawiać aukcji na Allegro i mają małą wiedzę praktyczną na temat marketingu internetowego w obrębie tej platformy sprzedażowej, a ze względu na jakąś inną przewagę rynkową chcieliby zacząć swoją przygodę ze sprzedażą internetową od dodawanie aukcji do serwisu internetowego... Przedstawiamy mini poradnik dla początkujących, w którym wskazujemy na podstawo elementy procesu dodawanie produktów do sklepu internetowego Allegro. W miarę możliwości wskazujemy uwagę na praktyczne aspekty dodawania aukcji, a w tym nade wszystko na takie czynniki miękkie, jak optymalizacja i pozycjonowanie ofert handlowych w obrębie serwisu internetowego. Mamy nadzieję, że zgromadzona tu wiedza pomoże Państwu zrozumieć proces dodawania produktów na Allegro i nauczyć się szybko i sprawnie wystawiać aukcje internetowe.



Nazwa konta

Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca oraz z uwagi na to, że proces rejestracji i podstawowej konfiguracji konta na serwisie internetowym Allegro jest stosunkowo prosty, nie będziemy za nadto rozwijać tego tematu. Zanim dokonamy rejestracji warto zastanowić się nad nazwą konta, gdyż może mieć ono dość duże znaczenie dla przyszłego poziomu sprzedaży. Z kont kiepsko nazwanych produkty sprzedają się gorzej aniżeli z kont lepiej nazwanych. W praktyce przyjęło się stosować trzy metody:

  • nazwa konta wskazuje na sprzedawany produkt
  • nazwa konta wskazuje na markę
  • nazwa konta wskazuje na adres strony internetowej

  • Oczywiście można postąpić wedle własnego uznania, ale zaobserwowaliśmy, że nazwa konta sprzedażowego ma znaczenie dla poziomu sprzedaży i może przekładać się np. na liczbę odwiedzin na stronę handlową. Jeżeli myślimy o dywersyfikacji kanałów sprzedaży internetowej lub sprzedaży określonego asortymentu to powinniśmy nadać kontu taką nazwę, która będzie bezpośrednio z tym kojarzona. Podsumowując nadanie właściwej nazwy kontu Allegro jest zmienną optymalizującą przyczyniającą się do łatwiejszego pozycjonowania aukcji i zajmowanie przez nie lepszych, tj. wyższych pozycji w wyszukiwarce serwisu internetowego Allegro.



    Podstawowa konfiguracja konta

    Po zarejestrowaniu się na serwisie aukcyjnym Allegro można wejść w link na górze po prawej stronie (zakładka oznaczona nazwą konta) i w zakładce "Twoje dane" można sprawdzić podstawowe ustawienia konta. W zakładce ustawienia można zwrócić uwagę na punkt "ustawienia sprzedaży". Kliknięcie na tą zakładkę spowoduje przekierowanie nas do zakładki "o sprzedającym". Odkąd Allegro wprowadziło do obiegu "nowy format" aukcji, tak wszelkie informacje dotyczące firmy, a w tym nade wszystko dane kontaktowe, godziny czasu pracy oraz inne niezbędne informacje uzupełnia się w specjalnych sekcjach, które udostępniane są pod każdą aukcją, którą wystawimy w serwisie aukcyjnym (sekcje te rozwija się kliknięciem). Uzupełnienie tych danych jest niezbędne, gdyż bez tego nie będziemy mogli wystawiać i wznawiać aukcji internetowych.

    dodawanie produktow do sklepu internetowego allegro
    Źródło: Allegro, 11.08.2018.

    Ponowne kliknięcie na zakładkę z nazwą konta w prawym górnym rogu i wybranie opcji "sprzedajesz" pozwoli nad dostrzec, że zakładka "ustawienia sprzedaży" znajdują się na samym dole lewej kolumny. Poza podstawowymi informacjami z sekcji "o sprzedającym" koniecznie przed dodaniem pierwszego produktu należy uzupełnić:

    • informacje o gwarancjach
    • Warunki reklamacji
    • warunki zwrotów
    • ustawienia dostawy


    Abonament sklepowy

    Zanim przystąpimy do wystawiania aukcji musimy zadbać o jeszcze jedną rzecz, a mianowicie wyku Abonamentu Sklepowego (nazwa konta - moja sprzedaż - abonamenty). Koszt abonamentu wynosi 39 zł na 30 dni (10.08.2018). Niegdyś abonament sklepowy był o wiele tańszy i różnicował politykę sprzedażową (pozwalał bowiem na tańsze wystawianie aukcji kosztem wyżsej prowizji). Obecnie abonament sklepowy pozwala na:

    • korzystanie z Menadżera sprzedaży
    • wprowadzanie tagów sprzedażowych
    • dodawanie banerów na listę ofert
    • budowanie serii produktowych

    • Jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz, która przekonuje o konieczności wykupu abonamentu sklepowego. Mianowcie, jeżeli na początku nie wykupimy tego abonamentu i zaczniemy dodawać aukcje, to później nie będziemy mogli tych aukcji powiązać z abonamentem sklepowym. Koniecznym będzie ich wyłączenie i ponowne włączenie, przez co stracą swoją pozycję i dotychczas nabite wartości odwiedzin i sprzedaży.

      dodawanie produktow do sklepu internetowego allegro
      Źródło: Allegro, 11.08.2018.

      To tyle jeżeli chodzi o podstawową konfigurację konta Allegro. Pozostałe kwestie można rozważyć w późniejszym czasie. Warto już w tym miejscu wskazać, że jeżeli jest to nasze pierwsze konto, to juz po kilku dniach powinniśmy otrzymać darmowe promowania. Informacja o tej zniżce pojawi się w "Centrum zniżek" w zakładce "Usługi dla sprzedających".



      Wystawianie aukcji

      Aby dodać pierwszy produkt należy wejść w zakładkę nazwy konta w prawym górnym rogu i wybrać opcję "Wystaw", która znajduje się na samej górze lewej kolumny w zakładce "Moja sprzedaż". Aby móc wystawić przedmiot należy w pierwszej kolejności wprowadzić tytuł i wybrać kategorię.

      Wybór kategorii

      Ze względu na to, że serwis Allegro prosi sprzedającego o wprowadzenie tych dwóch zmiennych w pierwszej kolejności, omówimy je też na samym początku. Jeżeli chodzi o kategorię, to należy oczywiście odpowiednio dobrać kategorię do sprzedającego produktu. Jeżeli brakuje nam rozeznania co do tego, jakie kategorie oferuje Allegro, to wystarczy teraz przejść na serwis Allegro, wpisać w wyszukiwarkę podstawową nazwę sprzedawanego przedmiotu i podpatrzeć, do której kategorii został przypisany.

      Na Allegro jest zapewne kilka kategorii pasujących do wystawianego produktu, dlatego też można postarać się o dodanie tych samych produktów do różnych kategorii.

      Zdania są podzielone co do zasadności stosowania takiej polityki sprzedaży. Istnieją bowiem, dwie odmienne polityki sprzedaży produktów na Allegro, które rzadko kiedy się przenikają. Część ze sprzedawców prowadzi agresywną politykę sprzedażową i wystawia tylko niewielką liczbą promowanych aukcji (niewielką czyli np. 300 aukcji). Inni sprzedawcy znowuż wystawiają większą ilość ale niepromowanych aukcji stosując przy tym takie metody, jak m.in. powyżej wspomniane dodawanie tych samych produktów do różnych kategorii (większość liczbę, tzn. np. 3500 aukcji). Wybór polityki sprzedaży zależy nie tylko od poziomu przyjmowanego ryzyka przez sprzedawcę ale i od specyfiki produktu (więcej o strategiach prowadzenia sprzedaży na Allegro).

      Nadanie aukcji tytułu

      Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić na drodze do dodania produktu do sklepu internetowe Allegro jest wpisanie tytułu. Tytuł aukcji internetowej może mieć maksymalnie 50 znaków (wraz ze spacjami) co daje dość małe pole do popisu. I znowuż podobnie jak w przypadku kategorii, to jak bedziemy układać tytuł będzie zależeć w głównej mierze od tego, w jaki sposób będziemy prowadzić sprzedaż na Allegro. To, w jaki sposób należy układać tytuł oferty zależy nade wszystko od:

      • rodzaju sprzedawanego produktu
      • sposobu wyszukiwania tego rodzaju produktów przez potencjalnych klientów
      • skłonności do przestrzegania regulaminu Allegro

      To, jakie produkty sprzedajemy ma zasadniczy wpływ na to, w jaki sposób będziemy tytułować aukcje internetowe. Tytuł powinine zawierać nazwę produktu, może zawierać nazwę marki, numer i nazwę modelu, podstawowe dane techniczne, informacje na temat cech szczegółowych, np. kolor. Tego typu informacja mogą być ułożone na różny sposób, niektóre wyrazy mogą być pisane dużymi literami.

      Z czasem będziemy mogli zyskać świadomość na temat tego, które tytuły są bardziej przekonywujące i pomocne klientom. Choć nie przychodzi to łatwo i szybko, tak na drodze budowy konta w serwisie aukcyjnym, metodą prób i błędów, stosując różne kombinacje słów kluczowych... zdobędziemy większą świadomość co do tego, jaki sposób układania tytułów aukcji internetowych przynosi lepsze korzyści sprzedażowe.

      No i trzecia kwestia, nie wszystkie słowa kluczowe są dopuszczone do stosowania w tytule przez Allegro. Do takich słów kluczowych należą m.in.:

      • słowa typu HIT, Okazja, zobacz to, tylko u nas, najtaniej
      • informacji o lokalizacji produktu lub miejscu odbioru
      • informacji o dostępności produktu
      • informacji o fakturze
      • loginu sprzedawcy
      • danych kontaktowych, etc.
      =dodawanie produktów do serwisu internetowego Allegro
      Źródło: Allegro, 11.08.2018.

      Innymi słowy tytuł nie może zawierać słów zachęcających do zakupu (nie może spełniać funkcji persfazyjnej). W tytule aukcji Allegro nie mogą znaleźć się żadne informacje o sprzedawcy, a nade wszystko loginu jego konta. Traci więc rację bytu budowanie tożsamości marki poprzez powiązanie nazwy konta z nazwą strony internetowej i umiejscowienie tej nazwy w tytule. Pomimo iż jest to dobra strategia na przekonywanie osób często odwiedzajacych tę samą kategorię (np. ubranie) do ponownego zakupu i tego samego sprzedawcy, tak tego typu optymalizacja aukcji internetowych może być ryzykowna, gdyż jeśli nie ewidentnie, to stoi na pograniczu regulaminu Allegro.

      Cechy przedmiotu (parametry)

      Znaczna część z opcji paramterów jest obowiązkowa do uzupełnienia. Niemniej jednak, to które parametry należy uzupełnić, a które można pominąć zależy w znacznej mierze od kategorii Allegro. Warto przy tym zauważyć, że sekcja "Cechy produktów" jest rozwijana i w części rozwijanej mogą znajdować się parametry ważne z punktu widzenia optymalizacji i pozycjonowania ofert handlowych na Allegro. Choć użytkownicy Allegro najczęściej sortują przedmioty po cenie, tak często też filtrują wyniki wyszukiwania poprzez zaznaczanie preferowanych parametrów.


      dodawanie produktów do sklepu internetowego Allegro
      Źródło: Allegro, 11.08.2018.

      Zdjęcia

      Do nowego formatu Allegro można dodać maksymalnie 10 zdjęć, z czego pierwsze zdjęcie jest miniaturką. Serwis internetowy Allegro ma dość rygorystyczne wymogi dotyczące miniaturek i zdjeć wewnętrznych. Ogólnie rzecz ujmując:

      • tylko sprzedawany produktów w jednym kolorze
      • zdjęcia muszą być na białym tle (RGB 255.255.255)
      • żadnych napisów

      Rygorystycznie przestrzegana jest zasada nie umieszczania na zdjęciach napisów, logotypów, ramek, zanaków wodnych nazwy firmy czy nazwy konta Allegro. Co do pozostałych kwestii dopuszczalnych jest wiele wyjątków. Parametr bieli 3x255 nie jest rygorystycznie przestrzegany, ale podobno nie stosowanie się do niego może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie oferty w wyszukiwarce Allegro. Wyjątkowo na zdjęciach dopuszczalne jest wstawianie schematów funkcjonowania, kilku przedmiotów (nawet w kilku kolorach) jeżeli wszystkie te przedmioty stanowią przedmiot sprzedaży. Poza tym, bowiązkiem stosowania białego tła RGB 255.255.255) nie są objęte przedmioty używane, sprzedawane w drodze licytacji oraz w kategoriach:

      • Dom i Zdrowie > Dom i Ogród > Ogród > Rośliny.
      • Dom i Zdrowie > Dom i Ogród > Zwierzęta > Żywe zwierzęta.
      • Kolekcje i Sztuka > Antyki i Sztuka (z wyłączeniem Akcesoria malarskie).
      • Kolekcje i Sztuka > Kolekcje.

      Wszystkie dodawane zdjęcia są umieszczane na serwerze Allegro. Zdjęcia te można teraz dodawać do opisu przedmiotu. Zdjęcie w opisie przedmiotu może zajmować całą sekcję, lewą stronę sekcji, prawą stronę sekcji lub w jednej sekcji mogą znajdować się dwa zdjęcia obok siebie, które w przypadku zmniejszenia się wielkości przeglądarki internetowej lub otwarcia aukcji na urządzeniu mobilnym ułożą się jedno pod drugim.


      dodawanie produktów do serwisu internetowego Allegro
      Źródło: Allegro, 11.08.2018.

      Miniaturka może stanowić potężny instrument pozycjonujerski. Dobrze przygotowana miniaturka przyciąga zwrok. Miniaturka powinna eksponować podstawowe walory produktu, zwielokrotniać jego ilość i nadawać mu większą wartość. Poniżej znajduje się przykład bardzo dobrze przygotowanej miniaturki, oraz takiej bez przygotowania. Różnica jest zasadnicza. Niemniej jednak jedna ze strategii sprzedaży na Allegro zakłada potrzebę mnożenia aukcji (ostrożna strategia ekonomiczna). W ramach tej strategii wystawia się te same produkty na aukcjach z różnymi miniaturka i różnymi tytułami.


      Miniaturka zwielokrotniajaca ilość i nadająca większą wartość
      dodawanie produktów do sklepu internetowego Allegro
      Źródło: Allegro, 11.08.2018.

      Prosta miniaturka
      dodawanie produktów do sklepu internetowego Allegro
      Źródło: Allegro, 11.08.2018.

      W nowym formacie Allegro również można tworzyć swojego rodzaju szablon, który będzie mieszanką zdjęć i treści (poza podsekcją "Zdjęcie" w nowym formacie Allegro znajduje się tylko podsekcja Opis z podstawowymi znacznikami HTML). Zazwyczaj bazuje się na raz przygotowanym ułożeniu. Dlatego też warto przetestować to ułożenia na urządzeniach mobilnych i przekonać się w jaki sposób elementy oferty układają się na mniejszych przeglądarkach internetowych lub aplikacjach.


      zabezpieczenie zdjecia przed kradzieżą na Allegro
      Źródło: Zjednoczeni sprzedawcy, 11.08.2018.

      Skoro już jesteśmy przy zdjęciach, to warto wspomnieć, że Allegro zabezpiecza każde wgrane na serwis zdjęcie poprzez nałożenie na nie kodu cyfrowego. Zabezpieczenie to powinno chronić zdjęcie przed kradzieżą. W praktyce jednak sprzedawcy na Allegro nagminnie podkradają sobie zdjęcia i w rzeczywistości tylko własne zabezpieczenie zdjęcia w postaci znaku wodnego z nazwą firmy pozwala jako tako ustrzec się przed kradzieżą.

      Na Allegro przyjęło się stosowanie 3-4 rodzaju kombinacji zdjęć i opisów. Na górze aukcji umieszcza się zazwyczaj pwtórzenie tytułu, w środku tworzy sioę 2-3 sekcje, w których na przemian, raz z lewej i raz z prawej strony umieszcza się zdjęcia i opisy, a na dole aukcji często tworzy się sekcje z pojedynczymi zdjęciami, dzięki temu wyświętalają się one pojedynczo, jedno pod drugim, tworząc istną galerię zdjęć.


      Naprzemienne ułożenie opisów i zdjęć w nowym formacie Allegro
      dodawanie aukcji do serwisu internetowego Allegro
      Źródło: Allegro, 11.08.2018.

      Opis

      Pomimo iż znaczenie opisu jest często marginalizowane, tak w rzeczywistości pełni on kilka podstawowych funkcji dla właściuwego pozycjonowania oferty w wyszikiwarce serwisu internetowego. Zanim jednak przejdziemy do ich charaktrerystyki skupimy się na tym, czego w opisie aukcji na serwisie Allegro umieszczać nie można:

      • informacji o zwrotach
      • informacji o dostawach
      • informacji o reklamacjach
      • informacji o gwarancjach
      • informacji o sprzedającym

      W nowym formacie Allegro wszystkie te informacje powinny zostać umieszczone w specjalnych sekcjach na dole aukcji. Umieszczenie tych informacji w opisie aukcji skutkować może jej zamknięciem.

      W nowym formacie Allegro dominują dwa rodzaje opisów, "charakterystyki" oraz "specyfikacje" (dane techniczne). Poza tym dość często sprzedawcy na jednej aukcji wystwiają przedmioty w różnych kolorach, stąd spotkać można też wypunktowania kolorów. Jeżeli przedmiot występuje w zestawie, do aukcji dołącza się wypunktowania elementów zestawu. Jeżeli produkt jest wieloelementowy to co bardziej staranni sprzedawcy dodają opisy poszczególnych elementów.

      Ze względu na duże ilości aukcji, a także fakt, że opis przedmiotu nie wpływa na pozycjonowanie aukcji w wyszukiwarce serwisu aukcyjnego Allegro, a także ze względu na sprzedaż podobnych produktów, sprzedawcy często powtarzają opisy, zmieniając jedynie ich szczegóły. Niemniej jednak sprzedawcy zawsze starają się w jakiś sposób opisywać aukcje, albowiem aukcja bez opisu wygląda na niedokończoną czy nieprzygotowaną. Poza tym potencjalni kupujący lubią sobie zerknąć na opis przedmiotu. Może nie czytają całego opisu od deski do deski, ale lubią się upewnić co do podstawowych kwestii związanych z kupowanym towarem.

      dodawanie aukcji do serwisu internetowego Allegro
      Źródło: Allegro, 11.08.2018.

      Poza opisem pozostają nam jeszcze do uzupełnienia:

      • Załączniki
      • Formaty sprzedaży
      • Dostawa i płatność
      • Warunki oferty
      • Opcje promowania
      • Opcje wystawienia

      Do aukcji można dołączać pliki w formacie PDF o maks. rozmiarze 20 MB. Wśród załączników Allegro wyróżnia:

      • Poradnik
      • Regulamin promocji
      • Regulamin konkursu
      • Fragment książki
      • Instrukcja obsługi
      • Instrukcja montażu
      • instrukcja gry

      Jeżeli chodzi i format sprzedaży, to najczęściej wybiera się "kup teraz". liczbę sztuk wpisuje się jak największą lub zgodną ze stanem magazynowym. Czas trwania aukcji - do wyczerpania przedmiotów. Przy tego typu ustawieniach, kiedy wpisuje się bardzo dużą liczbę przedmiotów nie ustawia się wznawiania oferty. W zasadzie jest to martwa funkcja. Następnie należy wybrać cennik dostaw i inne warunki oferty (ustawione wcześniej warunki zwrotów, reklamacji i gwarancji), ustawić czas wysyłki (należy przy tym pamiętać, że czas wysyłki nie jest równoznaczny z czasem dostawy) i w zasadzie można wszystko sprawdzić i wystawić aukcję (od razu lub w określonym czasie).

      Michał Chechelski