20 june, 2017 13

Wystawianie aukcji - autsourcing prac marketingowych nad ofertą handlową

Słowem wstępu pragnę wyjaśnić, że choć jestem właścicielem firmy, która m.in. specjalizuje się w wystawianiu aukcji, tak ninejszy artykuł nie ma charakteru stricte pozycjonerskiego, ale jest swoistym przewodnikiem dla właścicieli firm szukających oszczędności w tym aspekcie swojej działalności. Nazywam się Michał Chechelski i choć mam bogate doświadczenie w pozycjonowaniu, tak jestem przede wszystkim człowiekiem nauki, pasjonatem socjologii i zarządzania sieciowego. Dlatego też zawsze staram się aby pomimo nieuniknionej subiektywności przekazywać wiedzę w sposób jak najbliższy prawdy i zarazem jak najbardziej obiektywny.

Sam fakt, że zdecydowałem się na otwarcie działalności, której jednym z podstawowych profilii jest wykonywanie pomocniczych prac programistycznych i marketingowych nie przekonuje jeszcze, że wydzielenie tego typu prac jest podejściem słusznym, tak jednak moje doświadczenie w pracy na rzecz firm handlowych działających na rynku e-commerce oraz moja wiedza na temat funkcjonowania większych firm o charakterze korporacyjnym (a także moja wiedza na temat zarządzania sieciowego) pozwala mi przypuszczać, że wydzielanie tego typu prac przynosi w konsekwencji oszczędności czasowe i kosztowe.

Nie oznacza to bynajmniej, że wierzę w mit „jednego kliknięcia”, ani też, że wydzielenie tego typu prac nie rodzi innych prac i problemów organizacyjnych, ale z mojego doświadczenia wynika, że powierzenie wystawiania aukcji jednej osobie czy też stworzenie tego typu działu przynosi realne oszczędności. Dzięki takiemu podejściu zachodzi swojego rodzaju mechanizacja procesów marketingowych. Osoba zajmująca się wyłącznie wystawianiem aukcji wykonuje tę pracę szybciej aniżeli pracownik, do obowiązków któego należy również wykonywanie innych prac (np. magazynowych czy sprzedażowych). Mamy tu więc do czynienia z istnym przejściem z manufaktury do fabrykacji.

Niestety w większości rozwijających się firm nie ma na tyle pracy przy wystawianiu aukcji, aby istniało przyzwolenie stałego zatrudnienia pracownika odpowiedzialnego za tego typu działania (potrzeba może istnieje, bo prac optymalizacyjnych jest naprawdę sporo, ale brakuje zrozumienia dla znaczenia czynników miękkich i jakości oferty handlowej). Stąd na pracownika zajmującego się tym aspektem pozycjonowania i optymalizacji ofert handlowych zrzuca się inne obowiązki (zazwyczaj podstawowe czynności magazynowe i sprzedażowe), a samo wystawianie aukcji i dodawanie produktów staje się czynnością poboczną, co w konsekwencji skutkuje tym, że oferta handlowa pojawia się w Internecie z opóźnieniem, a jej jakość jest daleka od idealnej. W rozwijających się firmach e-commerce taką organizację pracy, w której jeden pracownik wykonuje wszystkie czynności, można spotkać najczęściej. Często też dzieli się pracę ludzi wg kont sprzedażowych czy sklepów. O ile takie podejście do organizacji pracy w firmie jest popularne, bo proste, tak nie jest tak efektywne, jak dzielenie pracy na zadania. Ponadto współczesna sytuacja na rynku e-commerce w Polsce pokazuje, że taki model organizacji działalności gospodarczej rodzi coraz częściej nieuzasadnione koszty kapitału ludzkiego.

Wystawianie aukcji może być bardzo prostym, wręcz szablonowym zadaniem dla kogoś, kogo praca jest zorganizowana pod tym kątem. Nie oznacza to jednak, że w ramach tej pracy nie ma czynności indywidualnych, prac wymagających jednostkowego podejścia oraz prac, które wymagają kreatywności, zrozumienia tematu. Choć szereg prac ma charakter rutynowy i powtarzalny, tak częsta różnorodność oferty handlowej, dywersyfikacja kanałów sprzedażowych oraz zróżnicowanie w relacjach biznesowych skutkuje tym iż wdrożenie kogoś do pracy nad wystawianiem aukcji, nauczenie go myślenia wieloaspektowego oraz poruszania się w sieci struktury e-handlowej jest zadaniem złożonym i wymagającym odpowiedniego podejście ze strony menadżera. Nie jest też tak, że osoba zajmująca się de facto optymalizacją ofert handlowych (czyli w ujęciu prostym i rzeczowym jej ilościowym i jakościowym wzrostem), może pozostać bez wsparcia i kontroli. Osoba taka potrzebuje instrukcji i kontroli. Wydzielanie prac marketingowych wymaga wysyłania instrukcji (opisów), których szczegółowość zależy w głównej mierze od czasu trwania tego typu relacji. Z czasem instrukcje mogą przybrać charakter coraz bardziej ogólnikowy, mniej zajmujący osobę zarządzająca firmą, ale w pierwszej kolejności instrukcje zawsze muszą mieć jak najbardziej szczegółowy charakter. Osoba wydzielona do tego typu prac musi bowiem dobrze znać zakres swoich obowiązków, aby z jednej strony móc dobrze zorganizować sobie pracę, a z drugiej, aby nie wchodzić w kompetencje pozostałych pracowników. Osoba wystawiająca aukcje nie powinna bowiem tracić czasu na zastanawianie się nad tym, co powinna zrobić, a czego robić nie może. Wystawianie aukcji można bardzo skomplikować, jest wiele prac, które można wykonać, ale które albo są nierentowne na tym poziomie prac marketingowych, albo ich wykonanie należy do kogoś innego. Z drugiej strony osoba wydzielająca tego typu proces może otrzymać usługę niekompletną tylko dlatego, że nie ujęła danego zagadnienia w instrukcji. Tak jak pisałem z czasem wszystkie instrukcje można zastąpić zdaniem „tak jak poprzednio”, ale aby dojść do takiej perfekcji, należy podjąć wysiłek relacyjny.

Inną sprawą jest kontrola. Ta bowiem powinna być przede wszystkim przedmiotem osoby wystawiającej aukcje, ale i osoby, która takie działanie zleca. Osoba odpowiedzialna za wystawianie aukcji (zwłaszcza jeżeli pracuje nad zleceniem nowego typu, które wymaga rozpoznania struktury informatycznej) powinna postępować w sposób mechaniczny, tzn. wykonywać pracę dzieląc ją na czynności jednostkowe. Dzięki temu zanim wykona zlecenie wróci do aukcji kilkukrotnie i wyeliminuje ewentualne błędy. Poza kontrolą cząstkową powinna wystąpić dwukrotna kontrola końcowa, tak aby klient, właściciel firmy czy menadżer otrzymał produkt jeśli nie idealny, to bezbłędny.

To w zasadzie tyle na ten moment. Myślę, że w ten sposób będę chciał z jednej strony przekazywać moim dotychczasowym i potencjalnym klientom problematykę (nie tylko profity) ogólnie rzecz ujmując sieciowej organizacji prac marketingowych, a w szczególności prac pomocniczych wiążących się z wystawianiem aukcji i e-merchandisingiem, a z drugiej strony ugruntowywać swoje podejście do takiej orientacji gospodarczej. Bardzo bym prosił, zwłaszcza sceptyków, do tego, aby nie traktowali moich słów w sposób czystko marketingowy, tak jak napisałem na samym początku niniejszego artykułu, jestem przede wszystkim człowiekiem ceniącym sobie wiedzę naukową i z drugiej strony pragnącym, aby miała ona nierozerwalny związek z działalnością gospodarczą.

Michał Chechelski

4 komentarze

  • post-author
    demo Post author June 6, 2017 Reply

    Quisque semper nunc vitae erat pellentesque, ac placerat arcu consectetur

  • post-author
    admin Post author June 6, 2017 Reply

    Quisque orci nibh, porta vitae sagittis sit amet, vehicula vel mauris. Aenean at justo dolor. Fusce ac sapien bibendum, scelerisque libero nec

  • post-author
    demo Post author June 11, 2017 Reply

    Quisque semper nunc vitae erat pellentesque, ac placerat arcu consectetur

  • post-author
    admin Post author June 6, 2017 Reply

    Quisque orci nibh, porta vitae sagittis sit amet, vehicula vel mauris. Aenean at justo dolor. Fusce ac sapien bibendum, scelerisque libero nec

Leave a Reply

Name *

Email *

Website

Website

Subskrybuj Newsletter

Subskrybując newsletter otrzymasz dostęp do artykułów publikowanych na naszej stronie internetowej.