20 sierpnia, 2018

Wystawianie aukcji internetowych i optymalizacja ofert handlowych mogą być 10 x tańsze

Ile kosztuje, a ile powinno kosztować wystawianie aukcji internatowych? Uściślając, ile kosztuje, a ile powinno kosztować wystawianie aukcji przez firmy z branży MPS? ...Kosztuje o połowę za dużo, a powinno kosztować o połowę mniej, aby firmy mogły się rozwijać. Analiza ofert o pracę i znajomość niejednej organizacji firmy MPS e-commerce utwierdza w przekonaniu, że winien temu stanu rzeczy jest nade wszystko sposób organizacji pracy w tych firmach, wynikający w dużej mierze z dotychczasowego charakteru rynku docelowego (wynikającego nade wszystko z monopolistycznej pozycji Allegro).

Niemniej jednak rosnąca sprzedaż internetowa niosąca postępujący rozwój firm handlowych poskutkowała rozwojem ich własnych struktur informatyczno-marketingowych, w ramach których coraz częściej udaje się skupiać więcej niż jednego sprzedawcę, co prowadzi do tego, że bardziej aniżeli sklepy przypominają one coraz częściej mikro-serwisy sprzedażowe, swojego rodzaju pasaże handlowe, które coraz skuteczniej zjadają kawałek po kawałku tort należący niegdyś nade wszystko do Allegro. Jeśli dodać do tego coraz wyraźniejsze ruchy zagranicznych serwisów aukcyjnych, a także rodzime próby utrwalenia w świadomości Polaków innych platform handlowych... otrzymamy znaczący wzrost zaangażowania w rozwój e-commerce w Polsce, a co za tym idzie wzrost nakładów inwestycyjnych, a w tym nade wszystko wzrost kosztów kapitału ludzkiego, czego skutkiem jest niestety wolniejszy i bardziej niepewny zwrot z poczynionych inwestycji.

Nie mam jednak zamiaru przekonywać do jeszcze dość futurystycznej wizji automatyzacji procesów marketingowych pozwalających spełnieniem mitu „jednego kliknięcia” przerzucić wszystkie elektroniczne oferty handlowe z Chin do Polski, ale chciałbym zwrócić uwagę, że nowa wirtualna rzeczywistość, która kreuje się nad głowami firm handlowych w Polsce niesie za sobą potrzebę reorganizacji pracy nad treścią struktur informatycznych, a w tym nade wszystko nad dodawaniem e-produktów do magazynów, na sklepy internetowe oraz wystawianie aukcji internetowych w sposób diametralnie różny aniżeli obecnie praktykowany.

Poza tym wydłużeniu ulega łańcuch prac marketingowych, wirtualny obraz oferty handlowej, jej zdjęcia i treść przerzuca się z e-magazynu na sklep internetowy, stamtąd na serwis aukcyjny, jeden... drugi..., trzeci. I jeśli w warunkach które opisałem, choć trochę podobnych do tych, które handlowcy doświadczają na co dzień, widzę organizację pracy polegającej na przekazywaniu tych wszystkich prac, nieraz o zgrozo dodawszy do tego pracę magazynową, fiskalną i obsługę klienta, to zastanawiam się nad sensem takiej organizacji pracy, która w moim przekonaniu jest nieadekwatna do nowej rzeczywistości, w której przyszło działać przedsiębiorcom. Nieadekwatna czytaj rodząca stratę w kosztach kapitału ludzkiego. I nie chodzi mi w tym miejscu o zatrudnienie kolejnej osoby i podzielenie pracy na dwa konta internetowe, dwie grupy produktów. W rozrastających się firmach, które dysponują infrastrukturą informatyczną konieczna, bo bardziej efektywna jest działowa (zadaniowa) organizacja pracy.

Jednym z podstawowych zadań wymagających wyodrębnienia jest powielanie treści ofert handlowych i ich optymalizacja. Jeśli bowiem zadanie to pozostawi się w rękach osoby prowadzącej gospodarkę magazynową i obsługę klienta, to w dobie rosnących zmian rynkowych, poziom oferty handlowej będzie rósł wolniej aniżeli rynek..., oferta handlowa pozostanie zaniedbana i skutkować będzie spadkiem pozycji rynkowej firmy. Tego po prostu się tak nie robi, jeśli myśli się o przyszłości firmy. Niemniej jednak wychodzę z założenia, że na próżno przekonywać nieprzekonanych i lepiej pracować z przedsiębiorcami świadomymi tego, że choć reorganizacja pracy nad procesami e-commerce nie niweluje wszystkich prac, a nawet potrafi dodać jej nowe pokłady, tak w konsekwencji wydzielanie pracy marketingowej jest opłacalne. Powiem tak, osoba która jest wyspecjalizowana w wystawianiu aukcji internetowych nie tylko robi to lepiej ale i szybciej.

Tymczasowo zatrudniony pracownik, a najlepiej firma potrafi w miesiąc wystawić tyle samo aukcji internetowych co w rok pracownik szeregowy zajmujący się nade wszystko obsługą klienta i gospodarką magazynową.

Subskrybuj Newsletter

Subskrybując newsletter otrzymasz dostęp do artykułów publikowanych na naszej stronie internetowej.